Snöig jul



Blev en annorlunda julafton i år, en insnöad sådan ;)

Helt sanslöst mkt snö & blåst här idagarna! Det som rapporterats via nyheterna/tidningarna är ju inte en bråkdel av vad det eg är. Vi har drivor i trädågrden som är över 2 meter höga & idag som först kunde D skotta fram en garageporten....
gången här ute till vedboden drev igen på ngn timme & ca 1.5m höga vallar på sidorna... Känns som att gå i en tunnel! Äppelträden syns inte & tanken att ta sig ner till stan bara är ingen ide att ens fundera på!
Å så hör man bekanta som ger sig ut på mellanvägarna här på ön med småbarn i bilen & fastnar i snödrivor i flera timmar. Men hallå?!?! Så j-a viktigt är det inte att man måste ge sig ut med livet som insats. Helt otroligt att de bara vågar riskera när varningarna har haglat över ön sen i torsdags efm! Då kan man faktiskt inte komma & klaga på att ingen hjälper de loss eller att det är dåligt plogat. De har ju plogat men vägarna ryker igen 30 min efter att de har kört med plogbilen.
Lite "skylla sig själva" tycker jag faktiskt att det är då.

Men jag måste säga att denna "hemma-jul" blev mkt bättre trots ovädret! En hellugn dag igår, men god julmat ( Är glad att jag rullade de där köttbullarna & inhandlade prinskorv, sill, ägg, skinka, korv, rödbetssallad & ingred till jansson), slö & slapp framför brasan med lite spel, glögg, godis & nötter, sköna kläder (inte helt lätt att utstå en hel dag/kväll med finkläder som sitter åt över magen nu), soffmys, tända ljus, film, musik & kel med missarna. Å så julklappsöppning förstås!

Eftersom jag har en galen sambo som överraskar en gång på gång så borde jag ju sett vad som komma skulle med tanke (så här efteråt) hur många ggr vi var runt & kollade & hur envis han varit om jag verkligen skulle kunna tänka mig en sådan eller inte.

Gissa vad jag fick? EN NY BIL!!!

Ja inte en ny ny bil men en ny bil för mig.  Å inte så många år på nacken har den heller, Nyservad med nya vinterdäck & nya sommardäck, nybesiktad & så otroligt fräsch! Syns ju knappt att den är använd!
Har varit rejält impad av den modellen då den är otroligt praktisk med väldigt många utrymmen, separata säten bak så man kan flytta/ta ut vilket av dem man vill. Rejält bagageutrymme bak. Å så ändå inte så stor. En tjejbil är det & den är väldigt skön att köra. Drar mindre bensin än min gör å billigare i försäkring (helknas men så är det)
Och min hänger verkligen på fallrepet nu så oavsett hur det än går med Liten (man vet ju faktiskt aldrig) så behöver jag ju en ny bil & nu när denna fanns  så tyckte visst D att det inte var ngt att hålla på.
Så i veckan ska vi hämta den, sååå spännnade! =)  Blir en Citroen på uppfarten snart istället för min lilla röda Ford.

Här är den:


Och ja han är galen! ;) Men han är min & galen på ett fantastiskt sätt =)

Å vi som inte skulle köpa så dyra julklappar till varandra i år... hmm ;)


DAgen i dag har bestått av mer slapp, förutom D som skottade fram en av bilarna iaf, å sträckte sig i ryggen samtidigt. Ryggläge med andra ord & uppskjut på familjeträffen ytterligare ngn dag eller två.
Vädret är detsamma fast lite mindre blåst.

Jag har läst nya böcker, pärlsorterat lite (nej det tar aldrig slut trots att det är jul), kollat film, ätit god mat igen, glöggat, gosat med missarna. Sambon plöjer igenom sällskapsresan- filmerna å det får han gärna göra bara jag slipper ;)

Imorgon om vi kommer ut härifrån så blir det en tur till fastlandet och julfirande med släkt & familj. annars får vi ta det senare i veckan. För vem har eg bestämt att man måste fira just på julafton ihop?


Hoppas ni alla har haft en mysig & bra jul oavsett om ni suttit fast insnöade hemma eller firat med familj & vänner.



GOD FORTSÄTTNING!








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0