Paus




Dagarna springer ifrån mig nu! Allt tar ju sån tid när man ska göra ngt, att bara ta sig upp ur soffan (spenderar mest tid där just nu) tar ju typ 10 min. Innan höftonda, benonda & ryggonda lagt sig & man kan räta på sig & ta ett par steg så har ju sambon hunnit göra det jag tänkt, 10 ggr om. Så vilket är då lättast? Jo att be honom göra det mesta ;)
Vilket resulterar i att jag soff-fastnar. Alternativt fastnar på stolen vid bordet framför allt scrappyssel.
För det är det jag gör nu, scrappar alltså. Fått mani, total j-a mani på papper , lim & små fulsöta dekorationer.
men, har ju födelsedagskort & presenter klara till alla för ett helt år framöver nu.
Kan ju iofs vara bra för jag inbillar mig inte att jag ska hinna med ngt sådant sen.



Vad har då hänt i veckan? Förutom soffsmak i rumpan...

Måndagen tillbringade vi på fastlandet. Kom på att det var mellandagsrea när det var ovanligt ont om parkeringsplatser. Alltså folk blir ju totalt j-a galna så fort de där röda reaprisskyltarna kommer fram! Ska aldrig någonsin mer göra om det misstaget att åka in dagarna mellan jul & nyår till stan. De hundringarna man sparar på kläder eller vad nu folk blir hysteriska över, är ta mig fan inte värt den energin det går åt till att andas djupt & räkna till 10 varje gång man möter, eller hamnar bakom, bilar med förare som inte kan köra, varken har sidobackspeglar eller ngn tanke på att använda sina blinkers.
Tålamod zero just nu.
Vilket gäller det mesta. Har klarat mig bra hela tiden från humörsvängningar (ja förutom gråtkänsligheten då) men de verkade ju slå ner som en bomb nu.
Nästa som påpekar att "se till att knipa 2 dagar till nu så det inte blir en nyårsbebis" slår jag på käften.
Man kan INTE knipa om bebisen vill ut. Alla vet det men lik förbannat ska det påpekas att man ska knipa.
Bebisen kommer när den är redo. Oavsett om det blir imorgon kl 23.45 eller om 2 veckor.
Givetvis hoppas man ju på att det blir en 2011 skrutt men det är ju knappast ngt man kan bestämma över.

Eller nästa som frågar , återigen, om vad jag tror det blir. SPELAR DET NGN J-A ROLL ELLER?  Tjej eller pojk, doesn´t matter. Om vi nu inte har vetat under dessa 9 månader så vet vi ju nu inte helt plötsligt vad det blir heller. Eller är det ngn insikt som ska dyka på en bara sådär veckan innnan BF?

JAG behöver en break. Från alla välmenade släktingar ,vänner & gud vet allt . De som frågar om & om & om igen.
Sambon insåg redan innan jul att det skulle vara bra med ett insnöat julfirande för vår del. (iaf för mitt tålamod & hans huvudvärk)rätt han hade!  Inser jag nu ;)

Ja ja, vad var jag nu.,  måndags ja. Efter vår , eller snarare min, fight med både tålamod & iriterande kalmariter så fick jag j tag i mina etiketter, blockljus & den där stämpelfärgen som jag promt var tvungen att ha nu. Å så hämtade vi ju nya bilen! SÅ fin, så skön att köra & så bra ! Humöret steg genast en bra bit =)
Efter en stund faktureringsjobb på firman så begav vi oss till morföräldrarna på middag med moster + sambo från malmö, kusin & 2 kusinbarn.
Tålamodet sjönk som en sten. ALDRIG i livet att vi skaffar fler än 1 barn. Jisses vilket liv! Vilket tjat & så djävulskt bortskämda ungar. Ät den mat som finns eller var utan ,passar inte sittplatsen så stå då för h-e! Svårare än så är det inte.
Ok kanske inte bästa dagen för min del att vara i samma hus som 2 barn på 4 & 6 år ;)
Halv åtta på kvällen gav jag upp. På med skorna & ut i kylan innan explosionen kom. Hej då i dörren & djupa andetag i bilen. Och sen hem till älskade ön igen. Till min soffa, mina missar och mina akvarellpennor. Måla måla måla är det som gör att irritationen viker sig & lugnet kommer.
Vart tog mitt tålamod vägen?! Har ff inte hittat det...




Tisdagen vet jag faktiskt inte vad vi gjorde. Eller jo, körde en sväng med nya bilen, lämnade Flis hos veterinären på morgonen för en sterilisering.
Hem & måla. Måla måla måla.
Sambon körde snö. Vintern är det snö, sommaren gräs. Hans andningspaus ;) Ja min också sommartid. Att skumpa runt på den där åkgräsklipparen med hörselskydd på så man inte hör ngt annat än sina egna tankar är fantastiskt skönt för själen! Testa!
Sen kom det växjöbesök på kvällen. Pannkaksmiddag & grabbsnack. Också vad jag behövde! Skratt åt klantiga raggningsförsök, glåpiga händelser & en massa historier om hyssen de gjorde.
Somnade innan kl 2 med ett lugn i kroppen.

Onsdagen började med att D flyger upp ur sängen 10.30. Hur fasen kunde kl bli så mkt? Jag som vaknar runt 6 varje morgon för att förhoppningsvis ngn enstaka gång ligga & halvslumra till 9 , sov som en klubbad säl med bara en (!) uppstigning för vattendrickning & utsläpp av missar på morgonen.

Brunch & sen en tur ner på "stan". Borgholm är perfekt för en tålamodstrytande höggravid öländska. Parkeringsplatser längs storgatan, lugnt & skönt med folk (ja denna årstid iaf) & så inga jätteavstånd att gå.
Handlade lite pysselsaker på Pysselpassion-butiken, lite spetsband på syhörnan & så en god lunch ute på lokal med D. Vräkte i mig mat som om jag inte sett en endaste liten kalori på flera veckor. Bebis låg förmodligen inte & tryckte på mättnadskänslan denna dag. Å så en gigantisk efterrätt slank ner också. Gott !
På efm ringde farmor & undrade om vi ville fina små kroppkakor hon precis gjort. JAAAAA! Ner i ilfart & hämta 2 stooora burkar med världens godaste & tryckte i mig säkert en 16-17 st . (ja inte stora kroppisar nu utan små, men ändå ;) ).  Fick ju bli en kvällssmörgås också innan sovdags eftersom hungern satte in igen.
Kan ju säga som så att idag är jag inte det minsta hungrig eller sugen på ngt , haha!

Tid hos BM i morse, allt bra, växer så det knakar! 41 i SF mått - räcker nu tycker jag!
148 i hjärtljud & blodtryck var bra.
Enl Bm så blir det iaf antagligen en bebis med vikt ver medel ;) Inte konstigt att det känns tungt just nu!
Trycket åt alla håll gör ju att man känner sig större än en sprickfärdig jätteballong.

Ikväll är  det middag hos D.s föräldrar. Ska bli jätteroligt. IRONI stavas föregående ord.
Är inte alls sugen på att träffa svärföräldrarna ikväll. Inte sugen på att träffa ngn alls just nu. Vill halvligga i min soffa & måla. Eller sitta vid bordet & klistra & klippa (scrappa alltså med finare ord).
Å så är det så mkt jag ska hinna med. Så mkt att jag inte vet vart jag ska börja. EG är det inget måste men jag vill så gärna. Men pennorna lockar mer. Kanske för att det gör mig lugn inombords? Inget tålamod som pockar, ingen irritation som vill till ytan, förutom när tel ringer & det är ngn som frågar om det kommit ngn bebis än. NEJ, vi hör väl av oss när det är dags liksom. Vad tror de eg? Att vi först efter ett par veckor ringer & meddelar att släkten utökats med ytterligare en medlem.

Å så vill jag sova. Känna att sovtröttheten kommer innan kl 24 & kunna lägga huvudet på kudden & somna inom en halvtimme & inte snurra runt i 2-3 h & bli mer frustrerad ju längre tiden går.


Skickade med tyg & vadd till mormor så får hon sy det jag hade tänkt sy. Sidoskydd till vaggan & den där golvfilten. jag har varken tid eller ork. Inbillar mig iaf att jag inte har tid.
Alltid ngn som ringer, eller kommer förbi & stör när jag tänkt göra ngt ;)
Som idag, har bara gjort klart de dekorationerna till korten jag tänkt göra. Å nu hinner jag ju inte börja med det eftersom vi ska vara hos svärföräldrarna om 2 h. Ska sminka mig & byta om. Det tar sin tid ju. Typ.

Känns som att tankarna går sakta , lika sakta som man förflyttar sig. Skyller på tröttheten. Konstant trött men inte sovtrött.

Imorgon är det nyårsafton. Har ett par olika varianter att välja på. Får jag bestämma så blir vi hemma med tända ljus, varsin hummer & den där älgfilén som ligger i frysen.
Men, man vill ju vara social också & nu är vi ju bjudna till några vänner & jag vill gärna åka dit. Men ändå inte.
Just beslutsångesten & saknaden av energin gör att det går ju en hel dag innan man har bestämt sig för vad man har lust att göra, & inte göra. Ja å då är det ju försent att börja med ngt.
Inte konstigt dagarna rinner ifrån mig utan att det händer ngt ;)



Sen kom ett sorgebesked som jag ff inte riktigt vet hur jag ska hantera. Det kom alldeles för oväntat & för fort. Har ingen ork till att känna ngt mer just nu, varit alldeles för mkt sådant i år så jag gömmer & glömmer för en stund.
Idag stängdes respiratorn av så nu är det bara väntan. Å väntan den gör ont.







Ett långt klagoinlägg blev detta nu. Å tiden sprang ifrån mig ytterligare en gång.




Hoppas ni alla därute får en härlig dag imorgon & en bra start på nya året.
Att det gamla & onda sakta försvinner, att glädje & kärlek finns i era liv
&  att ni mår bra & är friska.
GOTT NYTT ÅR!






Kommentarer
Postat av: Jessica

De var ett långt inlägg :P. Ja vet vad du menar att alla frågar om o om igen. Kan de inte vänta som alla andra tills bebisen är född. =)



Läste angående att ditt tålamod sjönk med bortskämda ungar.. L behöver ju inte vara så att dina ungar blir de.. Se om ett par år.vill du nog ha en knodd igen..LER vill nog iallafall ha två till.. massa lycka till nu. kram kram

2010-12-30 @ 22:02:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0