Julgodis



Blev inte så mkt slapp igår iaf. Tog sin lilla tid nere i stan pga alla j-a pensionärer som varken kan köra bil eller har ngt hyfs.
Gränsen var nådd när en gubbj-l armbågade mig i sidan på magen för att komma före mig till kassan (som om det skulle vara stor risk att INTE hinna förbi mina vaggande krypsteg) Då tog tålamodet slut & han fick sig en utskällning deluxe med önskan om en vurpa i snödrivan utanför med minst ett brutet ben till följd. Hoppas innerligt han trillar & slår sig rejält!
Det finns ta mig fan gränser hur de får bete sig , trots ålder & ev krämpor.



Gick på mandelmassan & boxade sönder den tills humöret var nere på normal nivå igen. Blev en hel drös med godisar till följd av mitt minimala tålamod.
Snickersgodisar - gudomligt goda!
Fler Mozartkulor (tänker inte göra en enda till denna jul)
Trillingnöt - löjligt enkla
Mandelkola
Brända mandlar x2 sorter

Å så till middag blev det en hederlig stek men kokt potatis & morötter & riktig gräddsås till. Farmors svartvinbärsgele & inlagda gurkor till såklart.
Gott gott!

Blev en hel efm i köket igår - så idag håller jag mig därifrån ;)
Eller det kanske blir några fler marsipanfigurer gjorda....

Grabbarna på firman blev glada idag igen då det följde med ett par burkar blandat gott. Sista dagarna såhär innan julledigt så måste det ju finnas lite att mumsa på =) (eller ja de har de ju haft sen mitten på nov visserligen ;)  )

Har iaf min del klar av det vi ska ta med oss på julafton till far min. (gissa vad...) Kör på knytis i år igen - smidigt när inte en enda behöver stå med allt. Å så är det ju himla gott med riktig hemlagad julmat! Skulle inte vilja vara utan farmors fina kroppkakor eller pappas rökta hjortfilé! 
Är rejält glad att jag ärvde matlagande-gillande-generna från båda håll (trots att kilona kanske ökar pga just det?) Har extremt duktiga kockar/bagerskor i släkten så intresset finns ju där från alla håll! Gud så trist det vore om man inte gillade att laga/baka osv! Känna ett  stort "måste" & tråkstress varje eviga dag som maten ska göras. Hua!

Kan ju inte påstå att man alltid är pigg & har tusen idéer på vad man ska fixa till middag men 9ggr av 10 har man ju ändå det & de få ggr som orken uteblir brukar det lösa sig ändå med ngn form av hämtmat eller rester ifrån frysen. Eller i sista utväg - sambon lagar till ngt ;) 

På tal om all mat nu så blev det dags att ta upp kött inför kvällens middag. Blir nog älgfärsbiffar med hasselback tror jag.
Fick ju hur mkt kött som helst av pappa (tackar högre makter för hans jaktintresse & förmågan att skjuta många djur) för ett tag sen så nu är det nästan för många valmöjligheter ;)
Hade visst ett halvt vildsvin som väntade på oss också. Skulle behöva en frys till känns det som!
Ingen risk att vi svälter här iaf ;)


Ska ta & sortera lite av det nya till shopen som kom förra veckan, har varken haft ork eller lust till det men nu ska jag ta ett ryck. Massa nya halvädelsten & metalldelar är det, även otroligt snygga smycken som ska fotas nu i julhelgerna.

2 veckor kvar nu bara tills den lilla kommer. I natt började det mola rejält men gick över sen när jag slumrade till. Hoppas att det inte sätter igång förrän tidigast kl 00.05 nyårsdagen ;)



En kopp te, bricka med sorteringsmaterial & ett par kuddar i soffan så har man efm gjord! Ja å så ett par missar som gärna vill gå ut men det är kallt för de små tassarna så det är in & ut som hottentotter idag = träning för mig som måste ta mig ner & upp ur soffan. Smidig som én säl just nu.


Å så fyller lilla farmor år idag också! 76år blir hon , inte så farligt gammalt eg. eller? Imorgon kväll är det kalas för tanten så får väl se till & göra ngt födelsedagskort till henne ikväll.


Nähe, dags att göra lite nytta!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0